تبلیغات
انجمن مجازی آموزش پزشکی - چهار زانو ننشینید
 
انجمن مجازی آموزش پزشکی
دوشنبه 9 خرداد 1390 :: نویسنده : kasra kowsar
امروزه به دلیل شیوع رفتارهای غلط حركتی و عدم رعایت اصول ایمنی حفاظت از بدن شاهد دردهایی هستیم كه سابق بر این در افراد مسن و سالخورده مشاهده می‌شد؛ دردهایی در نواحی مفاصل و استخوان‌ها كه حالا میانسالان و حتی جوانان را درگیر خود كرده است. متخصصان پزشكی می‌گویند: اصلی‌ترین دلیلی كه باعث می‌شود افراد، به ویژه خانم‌ها در میانسالی به این مشكل دچار شوند مربوط به دوران جوانی و رعایت نكردن نكته‌های لازم این دوران است. دكتر غلامعلی عكاشه (رییس انجمن ارتوپدی ایران) پاسخگوی سوالات ما در این زمینه است.
به چه علت خانم‌های جوان بیش از گذشته دچار دردهای مفصلی می‌شوند؟

در ادامه مطلب بخوانید

منبع:روزنامه شرق

هر دردی چه در مفاصل چه در سایر نواحی بدن یك منشأ دارد كه یا در اثر ضربه یا بیماری عضو است. به همین دلیل هر پارگی و شكستگی‌ای در ناحیه مفصل ایجاد درد می‌كند و صدها بیماری وجود دارد كه ممكن است باعث درد در ناحیه مفصل شود. به لحاظ آماری تفاوتی بین مراجعان شاكی از دردهای مفصلی و استخوانی به لحاظ سن از گذشته تاكنون دیده نشده و در تمامی سنین، مراجعه به متخصصان صورت می‌گیرد و نمی‌توان گفت دردهای استخوانی تنها قشر پا به سن گذاشته را درگیر می‌كند و در جوانان دیده نمی‌شود. خانم‌های جوان به عقیده من بیشتر درد دارند تا منشأ درد داشته باشند، زیرا هر عامل عصبی، دلخوری و علل ناكامی می‌تواند عامل درد باشد در حالی كه علت فیزیكی وجود ندارد. متاسفانه متوسط وزن در جامعه ما هم بالاتر رفته است به همین دلیل خانم‌هایی كه بار بیشتری بر مفاصل خود حمل می‌كنند به جای آنكه مفاصل خود را تقویت كنند دچار خرابی و مشكل در مفصل شده در نتیجه دچار آرتروز می‌شوند.
نقش تغذیه در این میان تا چه حد موثر است؟
كمبود ویتامین‌ها و تغذیه نامناسب نمی‌تواند نقش مهمی در بروز مشكلات و خرابی مفصل داشته باشد. متاسفانه در جامعه این مساله باب شده كه تغذیه ناسالم می‌تواند انواع بیماری‌ها را ایجاد كند ولی اگر فكر كنیم تنها تغذیه ناكافی فرد را دچار مشكل استخوانی شدید می‌كند، این غیرممكن است. مگر در مواردی كه كمبود ویتامین D و تغذیه نامناسب فرد را دچار راشیتیسم كند كه باعث علایم خاصی مانند كوتاهی قد، تغییر شكل اندام و پوكی استخوان در نوجوانان شده كه در جامعه ما كمتر دیده می‌شود. باور غلطی هم وجود دارد كه كمبود آهن فرد را دچار دردهای استخوانی می‌كند، در حالی كه ابدا این مساله نقشی در بروز دردهای استخوانی ندارد.
استفاده از مكمل‌های غذایی تا چه حد توصیه می‌شود؟
به هیچ عنوان به مكمل‌های غذایی اعتقاد ندارم، زیرا این مكمل‌ها در طب جایگاه خوبی ندارند، چه برسد به اینكه كار درمان را انجام دهند و اگر فكر كنیم با مصرف آنها می‌توانیم دردهای استخوانی را كاهش دهیم، سخت اشتباه كرده‌ایم. مكمل‌ها به طور كلی رد نمی‌شوند ولی جایگاه درمانی ندارند و ما فردی را نداریم كه تنها به دلیل استفاده نكردن از مكمل‌ها و تغذیه‌ ناكافی دچار دردهای استخوانی شده باشد.
آرتروز به چه علت حادث می‌شود؟
آرتروز قابل پیشگیری است و از سنین جوانی می‌توان از بروز آن جلوگیری كرد، به این شرط كه روی مفاصل به طور مداوم ورزش‌های مناسب صورت بگیرد كه آنها را تقویت كند. به عنوان مثال اگر به طور مداوم عضلات نواحی اطراف زانوها تقویت شوند، قطعا فشار روی آنها حاكم می‌شود. شانه‌ها، گردن و مچ‌ پاها اگر به همین صورت، عضلات‌شان تقویت شود، فشار روی آنها كم می‌شود و فرد در سنینی كه امكان ابتلا به آرتروز وجود دارد، دچار آن نمی‌شود یا علایم آن به تعویق می‌افتد و برعكس اگر فشار بر این مفاصل زیاد شود و فرد افزایش وزن پیدا كند و حركات ناصحیح ورزشی انجام دهد، آرتروز زودرس حادث می‌شود و فرد در سنین جوانی هم دچار آن می‌شود. پس بهتر است ورزش كنیم و وزن خود را از حد معینی بالاتر نبریم.
چه نوع ورزشی مناسب است؟
ورزش‌های غیراصولی و حتی پیاده‌روی اگر فشار بیش از حد به زانوها وارد كند، مشكل ایجاد می‌كند. مثلا فردی كه ورزشكار نیست اگر در سراشیبی تند بدود بر مفصل زانوی خود فشار وارد می‌كند. پیاده‌روی یكی از سالم‌ترین ورزش‌هاست به شرط آنكه صحیح انجام شود. خانمی كه اصلا ورزش نكرده اگر برای نخستین بار ورزش دومیدانی تند انجام دهد به اندام‌های خود فشار زیاد وارد كرده و دچار تخریب آنی مفاصل می‌شود، ولی راه رفتن عادی در زمین صاف مناسب است. یكی از ورزش‌های دیگری كه توصیه می‌شود، شناست، زیرا درون آب وزن فرد كاهش می‌یابد و فشار بر مفاصل كم می‌شود و فرد به خوبی می‌تواند آنها را ورزش دهد.
چه زمانی درد مفصلی را جدی بگیریم؟
هر درد مفصلی كه ممتد باشد و با درمان‌های اولیه جواب ندهد باید به پزشك مراجعه شود. یكی از مسایلی كه به خصوص در خانم‌ها دیده می‌شود، تغییر شكل اندام‌هاست. یك زانوی كج- یك زانوی نامناسب به شكل Z- به صورتی كه پایین زانو به یك سمت و بالای آن به سمتی دیگر چرخیده باشد. تغییر شكل اندامی چه در نواحی زانو چه در اندام‌های تحتانی، فشار را بر عضلات اطراف زیاد می‌كند. اگر در یك خانم جوان درد ممتد و نشست و برخاست همراه با ساییدگی خاص بود و درمان‌های اولیه بی‌جواب مانده بود برای علت‌یابی باید به پزشك متخصص مراجعه شود.
در موارد دردهای مفصلی و استخوانی به چه پزشكی مراجعه كنیم؟
دو نوع پزشك متخصص در این حوزه وجود دارد. دسته اول پزشك متخصص روماتولوژی كه متخصص بیماری‌های روماتیسمی مفاصل است و اگر درد منشأ روماتیسمی دارد فرد باید به او مراجعه كند. دسته دوم پزشك متخصص ارتوپد می‌باشد كه كارش جراحی است. اگر درد جنبه شیمیایی داشته باشد باید به پزشك روماتولوژی و اگر جنبه فیزیكی داشته باشد مثل تغییر شكل، آرتروز و هر علت ضربه‌ای دیگر باید به ارتوپد مراجعه كنیم.
چه نوع كفشی مناسب است؟ آیا صحیح است كه استفاده از كفش‌های پاشنه‌بلند سبب آرتروز زانو می‌شوند؟
استفاده از كفش نسبتا پاشنه‌بلند برای خانم‌ها مناسب‌تر است زیرا با توجه به شكل اندام خانم‌ها بهتر است از اینگونه كفش‌ها استفاده كنند البته نه كفش‌هایی كه خیلی بلند هستند. كفش در واقع نمی‌تواند مشكل جدی برای مفاصل ایجاد كند و اگر خود شخص احساس راحتی كند و فشاری احساس نكند، می‌تواند حتی از كفش‌های پاشنه‌دار استفاده كند.
چرا طی روزهای دوران ماهانه، زنان درد مفاصل می‌گیرند؟
به طور كلی در این دوران هر دردی تشدید می‌شود و به هیچ وجه دلیل علمی دنبال این دردها نیست زیرا در این دوران به دلیل نگرانی و به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها به ویژه در خانم‌های جوان هر دردی تشدید می‌شود. به‌هم‌ریختگی هورمون‌های زنانه دردهایی در نواحی مختلف ایجاد می‌كند كه همیشگی و پایدار نیستند.
پمادهای موضعی و تشك‌های برقی تا چه حد
توصیه می‌شوند؟
در دردهای موضعی كه اسپاسم‌های عضلانی هستند استفاده از كرم‌های موضعی مثل دیكلوفناك یا پیروكسیكام حتما موثر و مورد تایید است اما در مشكلات حاد و عمومی‌تر تنها برای چند دقیقه‌ای اثر مفید موضعی دارند و برای درمان قطعی، اقدام‌های جدی‌تر لازم است.
در ارتباط با كیسه‌های آب‌گرم و تشك‌های برقی هم مانند پمادها در درمان‌های موضعی كاربرد دارند.
به طور معمول زمانی كه ضربه‌ای به هر عضو وارد می‌شود باید از كیسه یخ استفاده كنیم و زمانی كه درد ناشی از اسپاسم عضله‌ای باشد باید از كیسه آب گرم و تشك‌های برقی استفاده كنیم. در كل این‌گونه اقدام‌های تنها به طور موضعی درد را برطرف می‌كند و برای درمان نهایی باید اقدام‌های جدی كرد.
كورتون دارویی است كه اغلب به بیماران دردهای استخوانی تجویز می‌شود. شما استفاده از آن را توصیه می‌كنید؟
كورتون‌ها یكی از بهترین داروهای دنیا هستند. هیچ دارویی به اندازه كورتون‌ها به بیماران كمك نكرده است. متاسفانه جامعه ما به دلیل برخی عوارض، آن را رد می‌كند ولی كورتون مانند آب روی آتش است و ما نمی‌توانیم به صرف اینكه آبی كه روی آتش می‌ریزیم اطراف را خیس می‌كند از آن برای خاموشی آتش استفاده نكنیم. كورتون در دردهای روماتیسمی بسیار مفید است و فقط باید بدانیم توصیه‌های پزشكی تجویز این دارو به چه صورت است. استفاده بیش از حد و غیرصحیح آن به هیچ‌وجه تایید نمی‌شود.
توصیه‌های تكمیلی شما برای پیشگیری از این‌گونه دردها چیست؟
ابتدا ورزش كردن مناسب و مداوم برای تقویت عضلات، دوم، كاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن، سوم، كنار گذاشتن عادت‌های غلط مانند چهارزانو نشستن زیرا فشار زیادی بر مفاصل زانو وارد می‌كند.
چهارم، بار بیش از حد حمل نكنید. استفاده از كوله‌های سنگین بر شانه‌ها فشار بیش از حد را به عضلات نواحی مفاصل شانه وارد كرده كه در درازمدت مشكلات جدی برای‌تان ایجاد می‌كند و در آخر، اگرچه تغذیه صحیح تنها عامل حفظ سلامت مفاصل شما نیست ولی رعایت آن در درازمدت به حفظ سلامت استخوان‌ها و دیگر اندام‌های بدن كمك می‌كند.
 




نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كد تقویم



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب