تبلیغات
انجمن مجازی آموزش پزشکی - پوست کلفت باش تا نخبه شوی!
 
انجمن مجازی آموزش پزشکی
سه شنبه 17 اسفند 1389 :: نویسنده : kasra kowsar
 گفت و گویی با مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  پوست کلفت باش تا نخبه شوی! 

شعار ما این است: در کشور در حال توسعه ای مثل ایران، شرط ماندن و خدمت کردن دو چیز است، یکی خدمت بدون چشمداشت و دیگری تحمل جفای خلق و پوست کلفت بودن به طوری که اگر اذیت هم می شوند به کارشان ادامه بدهند." او می گوید: الان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ما منشا کارهای بزرگی در خارج از دانشگاه هستند. "در مدارس تیزهوشان، دانش آموزان از من می پرسند که بهتر است پزشک بشوم یا مهندس یا...؟ به آنها می گویم: هر رشته ای می خواهید انتخاب کنید، فقط هر جا که می روید، مصلح سیستم خودتان بشوید."

 این جملات چکیده ای از دیدگاه های یک نخبه یا به عبارتی یک پژوهشگر نخبه پرور است.دکتر"شهرام یزدانی" پزشک متخصص ارتوپدی، عضو هیات علمی و مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گویی با ایرنا، درباره میزان تاثیرگذاری نابغه های هوشی در توسعه و پیشرفت کشور سخن گفت. یزدانی که از نوابغ و نخبگان کشور به شمار می رود و  41سال دارد، معتقد است که جایگاه افراد نخبه باید با توجه به "منافع فرافردی" آنان تعیین شود. این محقق نخبه اعتقاد دارد که باید از توانمندی های ویژه نخبگان نه تنها در زمینه های علمی و صنعتی، بلکه برای حل مشکلات پیچیده اجتماعی کشورها نیز استفاده کرد. یزدانی و همکارانش در کل کشور  15سیستم و نظام تعریف کرده اند که نظام- های اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، سلامت، پژوهش و نوآوری و آموزش از جمله آنهاست. او معتقد است اگراین  15سیستم شکل بگیرد و افراد نخبه ای که دوره- های آموزشی مدیریت و رهبری را همزمان با رشته تخصصی شان به صورت آکادمیک و دانشگاهی آموخته باشند و این سیستم ها به طور متوازن با هم کار کنند کشور می تواند با قدرت رو به توسعه برود. سالهاست که باهوش ترین جوانان کشور از طریق کنکور در رشته های پزشکی و مهندسی مشغول تحصیل می شوند اما اگر تعداد این متخصصان چندین برابر نیز شود، این موضوع به تنهایی نمی تواند مشکلات سیستم سلامت یا صنایع کشور را برطرف کند زیرا این امر مستلزم برخورداری از سیستم و چارچوب کارآمد است. یزدانی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی و گذراندن دوره تخصصی ارتوپدی، احساس کرد که برای توسعه و پیشرفت کشور وظیفه مهمتری از یک پزشک بر عهده دارد. ارتوپدی را کنار گذاشتم و با همفکری گروهی از نخبگان، تصمیم گرفتیم سیستم و "نظام سلامت" را متحول کنیم. ما هدف بزرگمان را کادرسازی برای بر عهده گرفتن مدیریت و رهبری "نظام سلامت" جامعه تعیین کردیم. او می گوید:ارتوپدی، علم خیلی ساده ای نیست اما به نظر من هوش و  IQ 180یا  180نمی خواهد، ولی حل معضلات اجتماعی به این میزان هوش نیاز دارد. مشکلی که پیش آمده این است که بسیاری از افراد بسیار با هوش کشور ما فقط پزشک و یا مهندس می شوند اما حساب کنید یک آدم با هوش فوق العاده پس از هفت سال تحصیل، نسخه هایی بنویسد که طبق بررسی های انجام شده، تنوع آنها از حدود  20نوع تجاوز نمی کند. یزدانی در بخش دیگری از گفت و گو می گوید " گمان می کنید اگر همه فارغ التحصیلان رشته اقتصاد ما پژوهشگر بشوند، کشور ما اقتصاد دانش مدار خواهد داشت و نوآور خواهد بود؟ خیر، به هیج وجه!" او می گوید تا زمانی که اولویت و سیاست پژوهشی نداشته باشیم و تا وقتی که حاکمیت پژوهشی نباشد و تا زمانی که ساز و کار برای استفاده از نتایج پژوهشی وجود نداشته باشد، یعنی در یک کلام "سیستم یا نظام پژوهشی" نداشته باشیم، چیزی عاید جامعه و کشور نخواهد شد. ما واحدهایی که یک نظام پژوهشی را شکل می دهند، داریم اما با قاطعیت می گویم که در کشورمان "نظام پژوهشی" نداریم."
دکتر یزدانی با اشاره به اعتقادات مذهبی اش توضیح داد که چگونه تشکل نخبگان برای ایجاد نظام های کارآمد به فکرش خطور کرد. " باخود گفتم در کشور امام زمان(عج)، باید کاری ریشه ای انجام داد، با خودم گفتم که امام زمان 
313یار و یاور دارد و با آنها دنیا را تحت سلطه خود قرار می دهد، معجزه هم نمی کند. پیش خود فکر کردم که این  313نفر از چه جنسی باید باشند: جنگجو، واعظ یا فردی داری ویژگی های برتر دیگر؟" او در ادامه گفت "یک نفر مثل حضرت امام(ره) آمد و ایران را دگرگون کرد یا فردی مثل ماهاتیر محمد، مالزی را تغییر داد، با خودم گفتم یاران امام زمان می توانند  313رهبر اجتماعی باشند. " این نظر شخصی خودم بود و گفتم اگر اعتقاد به زمینه سازی برای ظهور حضرت داریم، بیاییم چنین کاری بکنیم. بیاییم به بهترین های کشورمان، مدیریت و رهبری یاد بدهیم." تحقق این امر را تکلیف خودم دانستم، لذا پیش خود اسم پروژه ام را "پروژه  "313گذاشتم." دکتر یزدانی گفت: اولین سوال این بود که برای توسعه یک کشور کدام قستمش باید توسعه یابد، می دانیم که توسعه باید متوازن باشد یعنی در هر کشوری همه چیزش باید به هم بیاد. حال این سوال مطرح شد که حداقل سیستم هایی که در یک کشور باید درست کار کنند تا آن کشور به طور متوازن به سوی توسعه و پیشرفت گام بردارد، کدام سیستم و نظام است؟" این ایده ها در ذهن وی زمانی شکل گرفت که مدیریت مرکز مطالعات دانشکده را بر عهده داشت. او و همتایانش ساختار دولت های کشورها را در نظر گرفتند و در این زمینه مطالعه کردند که اگر در نظر بگیریم هر وزارتخانه متولی یک سیستم است، حداقل سیستم هایی که باید در کشور به طور مستقل وجود داشته باشد و خوب کار کنند که کشور رو به توسعه برود کدام است؟ "ما بین  13تا  15نظام(سیستم) رااستخراج و برای توسعه کشور ضروری دانستیم، از جمله نظام پژوهش و نوآوری، نظام سلامت، نظام اجتماعی و فرهنگی، نظام رفاه، نظام اقتصادی و نظام آموزش..." دکتر یزدانی می گوید "ما برای هر کدام از 15سیستم، تصمیم گرفتیم که یک خط تولید مدیر شایسته را آغاز کنیم و بیاییم نخبگان کشور را بیاندازیم داخل یک سیستم سازمان یافته و در این برنامه ها برای هر کدام از سیستم های خودمان "وزیر شطرنج" تربیت کنیم. "در اولین گام که از حدود  6سال پیش آغاز شداز دانشجویان دانشکده پزشکی، داروسازی و پرستاری تست هوش شخصیت و خلاقیت گرفتیم و از راه های مختلف آنان را شناسایی کردیم و برای افراد منتخب به موازات رشته تخصصی شان، یک دوره مدیریت و سیاست گذاری سلامت گذاشتیم.این اقداماتی اکنون به عنوان یک شبکه در کشور جریان دارد. او اضافه کرد این برنامه که عنوانش "برنامه تمایز یافته و رسالت مدار- استعدادهای درخشان و نخبه ها" بود از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد و پس از مدتی به همه دانشگاه های کشور تعمیم یافت. هم اکنون پس از شش سال نزدیک به هزار نفر در این دوره ها ثبت نام شده اند. یکی از مسیرها و ملاک های انتخاب نخبه ها برای این دوره، علاوه بر انتخاب از کانال استادان یا هم کلاسی ها، خود افراد بودند یعنی فردی که خودش می گفت من نخبه هستم را نیز بررسی کردیم." دکتر شهرام یزدانی درادامه این گفت و گو، درباره دوره های مدیریت و رهبری که نخبگان دانشگاه علوم پزشکی می گذرانند می گوید: این دوره ها در چند سطح است، سطح اول شناسایی است که همه می آیند و محک می خوردند. به گفته وی انتخاب شدگان، در زمینه های مدیریتی علوم نظری را در سطح بالا می آموزند، سپس وارد سطح کارآموزی مدیریتی شده و به مدیران کنونی سیستم متصل می شوند. وی می گوید: این افراد چون دانش نظری بسیار قوی دارند، در پایان تحصیلات دانشگاهی، در کنار یک مدیر قرار می گیرد و پس از یک دوره، گزارشی نقادانه به آن مدیر می دهند که به نفع هر دو طرف است. "فاز بعدی این پروژه، "کارورزی مدیریتی" است که به دانشجویان پروژه- های مداخله ای مدیریتی داده می شود و عملا به تدریج وارد عرصه مدیریت می شوند." دکتر یزدانی می گوید: ما دومین نظامی را که شروع به ساخت آن کردیم "برنامه تمایز یافته و رسالت مدار تربیت مدیران و سیاست گذاران نظام- پژوهش و نوآوری" است که برنامه ای سه ساله است. این برنامه نیز آغاز شده و برای تمامی اجزای زندگی دانشجویان منتخب برای این نظام پژوهشی، برنامه ریزی شده است که طی چهار- پنج سال آینده "کاری کنند کارستان." "شعار ما این است: در کشور در حال توسعه ای مثل ایران، شرط ماندن و خدمت کردن دو چیز است، یکی خدمت بدون چشمداشت و دیگری تحمل جفای خلق و پوست کلفت بودن باشند به طوری که اگر اذیت هم می شوند به کارشان ادامه بدهند." او می گوید: الان دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ما منشا کارهای بزرگی در خارج از دانشگاه هستند. "در مدارس تیزهوشان، دانش آموزان از من می پرسند که بهتر است پزشک بشوم یا مهندس یا...؟ به آنها می گویم: هر رشته ای می خواهید انتخاب کنید، فقط هر جا که می روید، مصلح سیستم خودتان بشوید." دکتر یزدانی در پایان این گفت وگو خاطرنشان می کند: امسال سومین سیستم یعنی نظام فرهنگی- اجتماعی در دست راه اندازی است که اساس آن برنامه رسالت مدار تربیت مدیران و سیاست گذاران نظام فرهنگی اجتماعی است. او می گوید: این سه نظام و برنامه از  15سیستم طراحی شده است که به آن اشاره کردم و اگر خدا بخواهد برای پیاده سازی این برنامه ها با حوصله جلو می رویم."




نوع مطلب : آموزش پزشکی، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كد تقویم



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب